Regelgeving wegwerpplastic

Vanaf 1 juli 2023 en 1 januari 2024 gelden er nieuwe regels rondom het gebruik van kunststof bevattende wegwerpbakjes en -bekers (wegwerpplastic). Hier vindt u alle informatie op een rij over deze regelgeving. Welke regels gelden precies voor uw situatie en hoe kan de gemeente Nissewaard u ondersteunen? Er gaat veel veranderen rondom het gebruik van wegwerpbakjes en -bekers, dus de gemeente Nissewaard helpt u om daarop voorbereid te zijn.

De regelgeving

De basis van de regelgeving is als volgt:

  • Bij consumptie op locatie zijn wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten vanaf 1 januari 2024 niet meer toegestaan;
  • Bij afhalen en bezorgen betalen klanten sinds 1 juli 2023 een extra bedrag voor wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten. Ook moet er een herbruikbaar alternatief worden geboden aan klanten.

Per doelgroep en situatie verschilt het effect van de regelgeving. Daarom hieronder per doelgroep en situatie een nog iets uitgebreidere toelichting. Kijk ook op minderwegwerpplastic.nl voor meer informatie over de regelgeving.

    Voor kantoren, bedrijven en instellingen gaan vanaf 1 januari 2024 nieuwe regels gelden voor het gebruik van wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten. Deze bekers en -bakjes mogen op deze locaties niet meer worden aangeboden.

      Binnen uw organisatie zijn wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten vanaf 1 januari 2024 niet meer toegestaan. Deze regelgeving geldt voor alle locaties waar consumptie op locatie plaatsvindt. Vanaf 1 januari 2024 kunt u kiezen uit:

      • Herbruikbaar: herbruikbare alternatieven aanbieden, zoals afwasbare kopjes, glazen, hard cups, borden en bakjes;
      • Bring your own: gebruikers zelf een beker of bakje laten meenemen.

      Ook nog toegestaan (maar minder wenselijk) zijn:

      • Wegwerpbekers- en bakjes die geen plastic bevatten;
      • Wegwerpbekers- en bakjes die wel plastic bevatten maar zeer hoogwaardig gerecycled worden.

      Het is de bedoeling dat u de voorraden van wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten opmaakt voordat het verbod op 1 januari 2024 ingaat.

      Voor horecaondernemingen gaan nieuwe regels gelden voor het gebruik van wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten. Afhankelijk van de situatie gelden er andere regels. Het maakt verschil of uw klant het eten en drinken afhaalt of laat bezorgen of dat de klant bij u op locatie eet of drinkt.

      De regels voor afhalen en bezorgen gelden vanaf 1 juli 2023. Klanten die eten of drinken afhalen of laten bezorgen, betalen een extra bedrag voor wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten. U mag deze producten dus niet meer gratis meegeven. Ook moet u klanten een herbruikbaar alternatief bieden, als uw verpakking plastic bevat. Denk hierbij aan herbruikbare bakjes of bekers die zij later weer terug kunnen brengen of de mogelijkheid om gebruik te maken van een eigen beker of bakje (bring your own). Vanaf 1 januari 2024 zijn wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten voor consumptie op locatie niet meer toegestaan.

      Voor supermarkten, detailhandel en kiosk gaan nieuwe regels gelden voor het gebruik van wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten. Vanaf 1 juli 2023 bent u verplicht uw klanten een extra bedrag te vragen voor voorverpakte eenpersoonsporties eten en drinken. Afhankelijk van uw situatie kunnen er aanvullende regels gelden, bijvoorbeeld wanneer u eten en drinken aanbiedt voor op uw locatie of ter plaatse bereid eten of drinken voor afhalen.

      In de detailhandel, bijvoorbeeld bij een supermarkt, bakker, slager, groenteboer of kiosk, betaalt een klant extra voor wegwerpbekers en -bakjes met voorverpakt eten en drinken. Dit geldt voor eten en drinken dat rechtstreeks uit de verpakking kan worden gegeten of gedronken. Denk hierbij aan een beker zuivel, een bakje met een maaltijdsalade, voorverpakte ijskoffie of een eenpersoons-bakje groente, fruit, snack of ijs. De regels gelden niet voor bekers en bakjes met voorverpakt eten of drinken dat klanten nog verder moeten bereiden, denk hierbij aan het opwarmen van magnetron-maaltijden, koken of braden. Het schillen en wassen van groente en fruit – zoals een portie snoepgroente in een vormvaste verpakking – worden niet gezien als verdere bereiding.

      Is er een uitgiftepunt voor eten en drinken om mee te nemen, bijvoorbeeld voor een koffie to-go of een saladebar, sushibar of verse broodjes om mee te nemen? Hiervoor geldt dat u uw klanten geen gratis wegwerpbekers en -bakjes mag meegeven, als deze verpakking plastic bevat. Ook moet u klanten een herbruikbaar alternatief aanbieden. Denk hierbij aan bekers of bakjes die klanten later weer terug kunnen brengen of het meenemen van een eigen beker of bakje accepteren (bring your own). Deze regels gelden ook voor het gebruik van zelfbedieningsautomaten. Voor ter plaatse bereid eten geldt niet de volumegrens van een eenpersoonsportie. Wel geldt dat het eten of drinken geen verdere bereiding nodig heeft.

      Ook voor alle soorten verenigingen en evenementen geldt deze regelgeving. Bij evenementen is het vooral van belang om te bepalen of het een open of gesloten evenement is. Kenmerken van een gesloten evenement zijn een fysieke omheining en/of een gecontroleerde toegang. Denk aan een festival op een besloten locatie (binnen of buiten). Is er geen sprake van een fysieke omheining en/of een gecontroleerde toegang, dan spreken we van een open evenement. Denk hierbij aan een braderie of een open evenement als Koningsdag.

      Bij open evenementen, kunnen organisatoren de regels voor afhalen en bezorgen hanteren. Bij gesloten evenementen en verenigingen gelden de regels alsof de consumptie op locatie wordt genuttigd, hier is dus geen wegwerpplastic meer toegestaan.

      Zie ook de Q&A voor een uitgebreide toelichting.

      In november 2023 was er een bijeenkomst voor organisatoren van evenementen en verenigingen over deze regelgeving. Hieronder kunt u het verslag hiervan downloaden, inclusief de presentatie die toen is gegeven.

      Veelgestelde vragen over de regelgeving rondom wegwerpplastic. Lees meer