Nissewaard investeert in onderwijshuisvesting en gelijke onderwijskansen voor alle kinderen

Nissewaard investeert in de komende jaren in gelijke en eerlijke kansen voor kinderen in het onderwijs en de huisvesting van het primair en voortgezet onderwijs. De gemeente staat de komende jaren voor een grote vervangingsopgave van schoolgebouwen. Behalve de huisvesting zet Nissewaard ook in op het onderwijskansenbeleid, waar o.a. de Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en afspraken over samenwerking in de Lokale Educatieve Agenda (LEA) aan bijdragen.

Groei aantal leerlingen

De voorspelde groei van het aantal leerlingen maakt het noodzakelijk, dat er fors geïnvesteerd moet worden in nieuwbouw en eventuele renovatie van bestaande schoolgebouwen. Daarmee staat Nissewaard voor grote uitdagingen op zowel financieel als organisatorisch vlak. De groei van het aantal leerlingen is vooral te zien in de wijken Spijkenisse-Noord, in Elementen/Schenkel en in Zuidland. Zo zijn bij de scholen Jan Campert, De Hoeksteen en de Vlasbloem tijdelijk extra noodlokalen geplaatst om de extra leerlingen te kunnen huisvesten.

Projecten

Voor de wijk Elementen/Schenkel is de voorbereiding voor de bouw van een nieuw gebouw met twee scholen onder één dak aan de Hongerlandsedijk in volle gang. De oplevering van het nieuwe pand is voorzien in 2024. Voor een definitieve huisvesting in Zuidland worden gesprekken gevoerd met het schoolbestuur, de Zes Kernen en de architect om tot een permanente oplossing te komen.

Voor de bouw van het Integraal Kindcentrum (IKC) aan de Galileïlaan, o.a. ter vervanging van de Paus Johannesschool en Marimba, heeft de gemeenteraad onlangs het benodigde krediet verstrekt. De oplevering van de nieuwe school staat gepland voor medio 2023. Al deze ontwikkelingen maken onderdeel uit van het zogenoemde Integraal Huisvestingsplan (IHP) dat in de volgende bestuursperiode z’n beslag moet krijgen. Ook in het voortgezet onderwijs staan investeringen voor de deur. Nieuwbouw van MY College en de Penta mavo maken onderdeel uit van het ruimtelijk plan voor de herinrichting van de Heijwegenlaan. Enerzijds wordt daarmee de overcapaciteit in de huidige panden opgelost, anderzijds wordt met het hele plan de kwaliteit van de entree voor de stad verbeterd. De vergunningsprocedure voor de herinrichting van hele gebied is onlangs gestart.

Onderwijskansenbeleid

Met het gemeentelijk onderwijskansenbeleid vergroot en bevordert Nissewaard de onderwijskansen voor alle kinderen. De inzet is om in een zo vroeg mogelijk stadium (taal)achterstanden te voorkomen en zo nodig te verminderen. Dat verbreedt en bevordert de ontwikkeling en het welzijn van kinderen, zodat zij beter kunnen leren en hun kennis verder te ontwikkelen. Dat gebeurt aan de hand van zeven thema’s. Zo ligt onder andere de nadruk op de betrokkenheid van ouders bij de ontwikkeling van het kind in de thuissituatie en het antwoord op de vraag hoe deze gestimuleerd kan worden. Daarnaast spelen de kwaliteit en de toegankelijkheid van de (voor)scholen een rol, met als doel dat leerlingen worden uitgedaagd om het beste uit zichzelf te halen en wordt er gewerkt aan doorlopende weer- en ontwikkellijnen om bij overgang naar een andere onderwijsvorm tweedeling onder leerlingen te voorkomen. Ook passende zorg en ondersteuning voor leerlingen die dat nodig hebben om in hun schoolloopbaan succesvol te kunnen zijn, is een van de thema’s.

Lokale Educatieve Agenda

De LEA is een instrument voor gemeenten, schoolbesturen, kinderopvangorganisaties en zorgpartners om gezamenlijk afspraken te maken over het onderwijs. In de afgelopen periode hebben genoemde partijen in de LEA nieuwe afspraken over samenwerking gemaakt vanuit een gezamenlijke visie en ambitie. Die afspraken zijn nauw verbonden met het nieuwe gemeentelijk onderwijskansenbeleid. Er wordt samengewerkt op drie niveaus. Zo worden voorzieningen opgezet die de juiste voorwaarden scheppen om alle kinderen zich breed en optimaal te laten ontwikkelen. Daarnaast investeren de partners in voorzieningen zoals VVE, specifiek bedoeld voor kinderen met (een risico op) onderwijsachterstand. Tot slot willen de partners  een betere afstemming en samenwerking creëren, zoals in het programma Kinderogen, rond kinderen die zorg nodig hebben.

Met de schoolbesturen is afgesproken dat kinderopvang en voortgezet onderwijs vaste partners zijn van de lokale educatieve agenda en dat de werkgroep Voorkomen en Verminderen Onderwijsachterstanden een blijvertje is.